Gaurkoan Micro:bit fundazioak sortutako bost ikasgaiko sorta baten bostgarren unitatea argitaratuko dugu. Ikasgai hauek Aitortu-PartekatuBerdin 4.0 Nazioartekoa (CC BY-SA 4.0) lizentziapean daude.
9-10 urte bitarteko ikasleei zuzenduta daude ikasgaiak eta ikasleek datuen inguruko hainbat gauza ikasiko dituzte hainbat jardueren bidez.
Ikasgai hauetako batzuetan Micro:bit plaka fisikoa ere erabiliko da, nahiz eta simulagailua ere erabil daitekeen.
Unitateak 60 minutu inguruko bost ikasgai ditu:
- Datuak ulertu, lokalizatu eta erabiltzeari buruzko ikerketa ikasgaia
- Micro:bit-en sentsoreak arakatzen
- Jarduera desentxufatua sentsoreekin gailuak diseinatzen
- Algoritmoetan eta programetan sentsoreak erabiltzen
- Laguntzaile digitalak programatzea
Bagoaz ba, bostgarren unitatearekin:
Zer aurkituko duzu hemen?
Sarrera
Ikasleek jarduera desentxufatuen bidez, baldintzak nola erabiltzen diren aztertuko dute, BBCren Micro:bit-a laguntzaile digital gisa erabiltzeko programa bat idatzi aurretik.
Ikaskuntzaren helburuak
- Hautaketa algoritmoak irakurtzea eta idaztea
- Laguntzaile digitalak nola funtziona dezakeen identifikatzea
- Programa bat egitea Micro:bit laguntzaile digital gisa jarduteko
Beharko duzuna
Deskargatzeko baliabideak:
- Ikasgaiaren plana
- Ikasgaien diapositibak
- HEX fitxategiak
Baliabide batzuk:
Koloreetako kirol bandak, diapositiben inprimaketak, MakeCode editorea, Micro:bit (aukerakoa).
Ikasgaiaren plana
Sarrera: Mesedez, egon isilik (10 minutu)
Eman iezaiezu koloretako kirol-bandak ikasleei, ume bakoitza lau koloretakoa izan dadin (gorria, urdina, berdea, horia). 3. diapositiba aurkeztu eta ikasleei eskatu erabiltzen duten bandan oinarritutako jarraibideak betetzeko. Gogoratu baldintzarekin topo egiten dutenek (banda berde batekin) bost aldiz txalo egin behar dutela, eta banda berde bat ez daramatenek, berriz, behatzak ezpainetan jarri eta soinu bat egin.
4. diapositiba erakutsi eta algoritmoa nola aldatu den azaltzeko iradokizunak egin: egoera aldatu egin da banda gorri bat soinean eramanez gero; bada beste atal bat banda horia izanez gero kontrakoa dioena; hiru ekintza posible daude burutzeko. Gogorarazi ikasleei beren adimena erabiltzen dutenean zerbaitek nola funtziona dezakeen jakiteko, logika erabiltzen dutela. Ezarri banda gorriak daramatzatenek 5 aldiz egiten dutela txalo, banda horiak daramatzatenek 5 aldiz zaunka egiten dutela txakur batek bezala, eta gorri edo hori kolorekoak ez direnek behatzak ezpainetan jarri eta soinua ateratzen dutela.
5. eta 6. diapositibetako algoritmoak erabili ikasleen ulermena praktikatzeko eta garatzeko. 7. diapositiba erakutsi eta ikasleak gonbidatu erabiltzera ´BALDIN ETA… ORDUAN, BALDIN ETA… BESTELA… ORDUAN, BESTELA’ algoritmoak.
Laguntzaile digitalak (20 minutu)
Erakutsi 8. diapositiba eta gonbidatu ikasleak zer diren laguntzaile digitalak azaltzera. Giza ahotsak aginduak ematen dituenean ekintzak egiten dituzten gailuak direla azaldu. Eztabaidatu ikasleek ezagutzen dituzten ohiko marken inguruan (Alexa, Siri, Cortana, Google home, etab.) eta jendeak erabiltzen dituen moduaz eztabaidatu (etxeko argiak kontrolatzeko, albisteak eta eguraldia ezagutzeko, etxeko lanak egiten laguntzeko).
Erakutsi 9. diapositiba eta azaldu haurrei Micro:bit bat programatuko dutela zer jantzi behar duten aholkatu diezaiekeen laguntzaile digital bat izateko. Aztertu ikasleen hasierako ideiak hori nola lor litekeen ikusteko eta gogorarazi sentsoreen erabileraz, baina ez eskatu gehiegi: onargarria da ikasleek ideiarik ez formulatzea momentu honetan.
Erakutsi, eta eman ikasleei 10. diapositiba inprimatuta. Eskatu ikasleei mahaiaren zati bakoitzean egon daitezkeen 5 arropa proposatzeko. Eman ikasleei denbora hori egiteko, ondoren jaso elementuei buruzko iritzia eta gehitu klaseko bertsio batean. Azaldu ikasleei laguntzaile digitalak zerrendako arropa aukeratuko duela. Nola jakingo du zein zerrendatatik aukeratu? Ezar ezazu tenperatura-sentsorea erabil dezakeela tenperatura egiaztatzeko eta gero arropa dagokion zerrendatik adierazi.
Moztu tenperatura txartelak (11. diapositiba) eta azaldu ikasleei binaka lan egiteko eta txandaka laguntzaile digitala eta erabiltzailea izateko. Aukeratu bi ikasle eta modelatu nola egin hau.
Erabiltzaileak laguntzaile digitalari galdeuko dio “zer jantziko dut gaur?”. Horren aurrean, laguntzaile digitalak ahoz behera jarritako tenperatura-txarteletako bati buelta emango dio (gailuak tenperatura egiaztatzen duen simulazioa egiten du) eta, ondoren, tenperatura-tarte egokiko data-balioak irakurriko ditu.
Binaka, eskatu ikasleei rol-jolasa egin dezatela laguntzaile digitala eta erabiltzailea izanda. Ondoren, 12. diapositiba erakutsi eta ikasleei algoritmo hau nola amaitu daitekeen iradokitzeko eskatu, laguntzaile digital gisa duten papera irudikatzeko (irakasgaiaren 13. diapositiban dago adibide bat). Binaka, ikasleek algoritmo bat idatziko dute aukeratu dituzten jantziak irudikatzeko eta laguntzaile digital gisa duten papera irudikatzeko.
Idazketa programak (25 minutu)
Azaldu ikasleei programa bat idatziko dutela Micro:bit-ek tenperaturaren arabera zer arropa jantzi behar duten esateko. Erakutsi 14. diapositiba eta egin klik estekan (irudia) fitxategira sartzeko (abiarazte laguntzaile digitala) MakeCode editorearen bidez.
Ikasgelan irekitaIreki MakeCode-nDeskargatu HEX
Eztabaidatu ikasleek beren programa idazteko behar dituzten bloke guztiak hautatuta daudela baina oraindik programa batean behar bezala sekuentziatu gabe daudela; hau izango da euren zeregina. Nabarmendu ‘ A botoia sakatzen bada ‘ blokea gehitu dela galdera irudikatzeko ‘ zer jantziko dut gaur? ‘ galdetzean.
Eman denbora ikasleei binaka lan egiteko, laguntzaile digitalaren algoritmoa irudikatzen duen programa bat idazteko, laguntzaile digitalaren hasierako fitxategi hexadeximalea erabiliz. Gogoratu ikasleei beren programa probatu eta arazketa egin behar dutela funtzionatzen duten bitartean. Kontuan izan MakeCode simulagailua erabiliz probatzen ari zarenean, tenperaturaren graduatzailea A botoia sakatzen denean soilik egongo dela ikusgai.
Micro:bit fisikoetarako sarbidea baduzu, ikasleek beren programak deskargatu eta beren Micro:bit-etara transferitu eta laguntzaile digitalak proba ditzakete.
Adibide -programa bat ere eskaintzen da ikasgaien deskargarekin:
Laguntzaile digitalak alderatuz (5 min)
Erakutsi 15. diapositiba eta azaldu laguntzaile digitalek, Alexa adibidez, ez dutela tenperatura sentsorerik erabiltzen zer jantzi behar duzun iradokitzerakoan, eguraldiaren iragarpena erabiltzen dutela baizik.
Eskatu ikasleei hausnartzeko, parekatu eta iritziak partekatzeko tenperatura sentsore bat erabiltzea baino metodo hobea den ala ez. Ikasleek eman ditzaketen adibideak hizlarien oharren atalean daude.
Gonbidatu ikasleak ikasgai honetan eta unitatean ikasitakoa pentsatzera/partekatzera eta klasean eztabaidatzera, nahi izanez gero 16. diapositibako ikaskuntza-helburuak berrikusi.
Luzapen ideiak
Ikasleek aplikazio bat diseina dezakete laguntzaile digital batean exekutatzeko. Algoritmo bat idatz dezakete ahots-aginduak eta ekintzak erakusteko eta, gero, euren ideiak aurkez ditzakete rol-jokoen bidez.
Laguntza
Ikasleek partzialki osaturiko programa bat duen laguntzaile digitalaren hasierako laguntza -fitxategiak erabil ditzakete.
Luzatu eta erronka
Ikasleentzako erronka izan daiteke hex fitxategirik gabe haiek zerotik hasteko proposamena egiten bazaie.
Ebaluatzeko aukerak
Eztabaidaren eta rol-jokoaren bidez, aukeraketarekin datuak erabiltzeari buruzko ebaluazio informala.
Ikasleen algoritmoen eta programen ebaluazio formalagoa.